Poznaj swoje DNA i dobierz dietę oraz suplementację dopasowaną do Ciebie!

Autor: dietetyk kliniczny - Daria Łukowska

Poznaj swoje DNA i dobierz dietę oraz suplementację dopasowaną do Ciebie!

Aktualnie każdy ma jakieś poglądy na temat żywienia i sportu do których jest przekonany. Zazwyczaj to, co sprawdziło się na nas samych – proponujemy również innym – jako najlepszą drogę do osiągnięcia celu sylwetkowego i zdrowotnego. Tylko czy na pewno jest to słuszne działanie? Z pewnością nie!

Każdy z nas jest nieco inny, a zmienność tę zawdzięczamy polimorfizmom genetycznym. Tak więc nie jest możliwe stworzenie jednych, uniwersalnych zaleceń dla ogółu populacji. Możemy jednak poznać swoje DNA poprzez wykonanie analizy genetycznej i dowiedzieć się, jakie rozwiązania będą najlepsze właśnie dla nas. Spersonalizowana dieta, suplementacja oraz indywidualna profilaktyka zdrowotna to przyszłość dietetyki oraz medycyny!

 

Regeneracja po wysiłku. Przetrenowanie.

Jak zaplanować trening, aby między jednostkami treningowymi odpowiednio skutecznie zregenerować się nie zwiększając ryzyka kontuzji?? 

Przetrenowanie powoduje przewlekłe stany zapalne, może również zaburzać procesy redukcji masy ciała poprzez nadmierną stymulację hormonów odpowiedzialnych za stres. Odpowiednia regeneracja odgrywa także kluczową rolę w okresie przygotowawczym dla sportowców zawodowych. Ilość czasu potrzebna na regenerację jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników: stażu treningowego, stylu życia, jakości i długości snu, odpowiednio zbilansowanej diety oraz w dużej mierze od … genów! Twoje indywidualne predyspozycje genetyczne mogą być wobec Ciebie bezlitosne i wymagać, abyś na regeneracji skupił się nieco bardziej.  A może wręcz przeciwnie, masz takie szczęście, że regenerujesz się dużo szybciej niż inni?

MECHANIZMY ANTYOKSYDACYJNE

W trakcie aktywności fizycznej wytwarzamy dużą ilość wolnych rodników, których organizm musi się pozbyć, aby zapobiec uszkodzeniom komórkowym. Nasze organizmy posiadają liczne mechanizmy antyoksydacyjne, które powinny wspierać ten proces. Jednakże zmiany na poziomie genetycznym, takie jak np. polimorfizmy w genie SOD2 mogą zakłócać te procesy.

Gen ten koduje enzym SOD2 – czyli dysmutazę ponadtlenkową – która jest istotnym elementem obrony komórek przed toksycznym działaniem wolnych rodników tlenowych. Informacja na temat specyficznych polimorfizmów w genie SOD2 ułatwia dostosowanie odpowiedniej częstotliwości i intensywności treningów oraz dodatkowej suplementacji, aby zapobiec nieskutecznej regeneracji.

Metabolizm witaminy D3.

Suplementacja witaminy D3 dla osób żyjących w Polsce to konieczność, nie ma ku temu wątpliwości. Są jednak osoby, które powinny suplementować wyższą dawkę od zalecanej standardowo w celu osiągnięcia wystarczająco wysokiego poziomu tej witaminy we krwi. Nie wiesz jaka dawka witaminy D3 jest dla Ciebie odpowiednia? Sprawdź swoją predyspozycję genetyczną do metabolizowania witaminy D3 i zweryfikuj jej aktualny poziom w surowicy. Te informacje pomogą dobrać odpowiednią dla Ciebie dawkę preparatu. W Indywidualnym Raporcie Genetycznym OGEN sprawdzamy polimorfizmy między innymi w genie VDR. Pewne warianty tego genu mogą powodować zmniejszoną ilość receptorów VDR, co docelowo może wiązać się ze słabszym wykorzystaniem wit. D3 przez organizm oraz koniecznością zastosowania większej dawki suplementacyjnej.

 

 

Redukcja tkanki tłuszczowej a ilość aktywności fizycznej

O ile faktem jest, że aktywność fizyczna, zwłaszcza trening oporowy wysmukla ciało i zapewnia lepszy jego wygląd poprzez wpływ na tkankę mięśniową, o tyle związek aktywności fizycznej z nasileniem redukcji masy ciała jest w istotnym stopniu zależny od genetyki. Zmiany na poziomie genetycznym mają związek z predyspozycją do wydatkowania energii podczas aktywności fizycznej za co odpowiedzialne są głównie geny MC4R, SH2B1 i ADRB3.

Znajdujące się na błonach komórek tłuszczowych (adipocytach) białko receptorowe beta-2 adrenergiczne jest produktem genu ADRB2. Działanie katecholamin takich jak adrenalina, noradrenalina i dopamina umożliwia spalanie tłuszczu i produkcję energii. Obecne w tym genie polimorfizmy mogą wpływać na osłabienie aktywności tych receptorów, co w konsekwencji może zwiększać ryzyko wystąpienia otyłości brzusznej i tendencji do nadmiernej masy ciała utrzymującej się już od wczesnego dzieciństwa. Okazuje się, że utrudnienia w utracie wagi pomimo niskokalorycznej diety i regularnej aktywności fizycznej mają otyli mężczyźni posiadający genotyp z alleleami G. W przypadku kobiet ryzyko to wzrasta w jeszcze większym stopniu.

W tym kontekście zaobserwowano również znaczenie polimorfizmu w genie PPARG. Osoby otyłe z wariantem GG dużo wolniej redukują masę̨ ciała przy dodaniu ćwiczeń fizycznych do diety. Wariant ten koreluje także z występowaniem otyłości u mężczyzn. Warto również wspomnieć, że PPARG ma związek z gorszym metabolizmem tłuszczów nasyconych w diecie.

Niezależnie od polimorfizmów w wyżej wymienionych genach należy pamiętać, że aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie dla zdrowia i nie należy z niej rezygnować. Poznanie swojego genotypu – w połączeniu z aktualnymi wynikami badań oraz samopoczuciem – odpowiednio pozwoli zaplanować dietę i aktywność fizyczną dokładnie do naszych potrzeb oraz może pomóc uniknąć wielu prób i błędów w drodze do osiągnięcia sylwetkowych i zdrowotnych celów.

Test genetyczny OGEN to wiedza na temat ponad 600 000 polimorfizmów genetycznych, a w Indywidualnym Raporcie Genetycznym opisanych jest ponad 200 z nich!

Więcej informacji na temat polimorfizmów genetycznych, jakie możesz poznać, wykonując Indywidualny Raport Genetyczny znajdziesz tutaj: https://cdn.shoplo.com/4347/files/przykladowy_spis_tresci.pdf?174

Jeśli chcesz porozmawiać z naszymi ekspertami na temat predyspozycji genetycznych i wykorzystania ich w praktyce dietetycznej i trenerskiej, bądź możliwości zainwestowania nie tylko w siebie, ale też akcje formy OGEN nie może Cię zabraknąć przy naszym stoisku na targach PEI!

Będą z nami: Julia Morawska – psychodietetyk, Daria Łukowska – dietetyk kliniczny. Czekamy na Ciebie!

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO I ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA